lauantai 14. joulukuuta 2013

Rahat ja henki

Lääkärillä asioinnista en vielä ole kirjoittanutkaan. Lääkäriin pääsy ei ollut ihan niin helppoa, kuin ajattelin. Minulla oli lista paikoista, joilla on sopimus vakuutusyhtiöni kanssa, mutta kappas vain. Osa lääkärifirmoista väitti, ettei tunne vakuutusyhtiötä, osa sanoi, ettei ota enää uusia asiakkaita ja osa lupasi soittavansa takaisin asian tarkistettuaan. Kun sitten jo aika painokkaasti aloin vaatia, että nyt tarttis lääkäriin päästä, ja luin listastani firman ja ortopedin nimen, niin yhdessä paikassa sanottiin, ettei heillä ole enää sen nimistä lääkäriä. 

Alkoi pinna palaa. Soitin vakuutusyhtiöön, joka puoli tuntia kirjoitteli muistiin perheenjäsenien nimiä ja kaikenlaisia tietoja ja sitten auttoi eteenpäin. Jo tärppäs kahden päivän uurastuksen jälkeen. Pojille perusterveystarkastukset ja rokotuksia.

Mutta joka kerta, kun mennään lääkäriin, niin ensimmäinen vartti tai puolituntinen menee siihen, että tarkistetaan vakuutukset eli saadaan varmasti maksu hoitotoimenpiteistä ja säädetään tekniikan kanssa. Siis joka kerta. Ja aina myös allekirjoitan jonkin paperin, että potilasta saa hoitaa. Jos jotain menisi pieleen, ilmeisesti ei pystyisi haastamaan oikeuteen tai jotain.

Esimerkkejä säädöistä ja ajanvarauskiemuroista:


  1. Vastaanottovirkailija soittaa vakuutusyhtiöön, onko vakuutus tänään voimassa. On. Sitten kirjoitetaan tiedot tietokoneelle. Yritetään kopioida vakuutuskortteja. Kopiokone ei toimi. Asia saadaan jotenkin kuntoon.
  2. Tarkistetaan vakuutuksen voimassaolo. Ok. Kirjoitetaan taas samat tiedot koneelle ja huomataan, että viime kerralla virkailija on kirjoittanut tietoja vääriin kohtiin.
  3. Vakuutusyhtiössä on puhelinjono. Odotellaan. Lopulta kaikki ok. Täytän yhteys- ynnä muita tietoja paperiseen lomakkeeseen. Kaipa ne taas siirretään koneelle. 
  4. Yritän varata rokotusaikaa. Virkailija sanoo, ettei hänellä ole siitä tietoa, että sellainen aika pitäisi varata. Pyydän tarkistamaan asian lääkäriltä. Virkailija lupaa soittaa myöhemmin uudestaan. Hän soittaa seuraavana päivänä. Kyllä, rokotusajan voi varata, sillä nyt on lääkäri tilannut rokotteen. Asiaa hoituu.
  5. Täytyy varata aika toiselle rokotukselle. Ei onnistu, on liian aikaista, vaikka yritän selostaa, että aika tarvitaan kuukauden päähän. Selitän virkailijalle, miten rokotusohjelma toimii. Ja hän väittää, ettei voi toimia vastoin lääkärin ohjeita. Pyydän lupaa keskustella lääkärin kanssa. Hän ei olekaan tänään paikalla. Virkailija siirtää puhelun hoitajalle, jos haluan keskustella asiasta. Kyllä haluan. Puhelu katkeaa. Päätän sitten soittaa saman firman terveystietorekisteriin, josta saan aiemmat rokotustiedot. Ne ovat ok. Sitten soitan virkailijalle uudestaan ja sanon puhelun katkenneen. Hän yhdistää minut uudestaan hoitajalle. Nyt onnistuu. Selitän hoitajalle, että haluan varata rokotusajan yli kuukauden päähän ja että rokotusohjelmaan kuuluu vahvisterokote tiettyinä aikoina. En anna hoitajalle puheenvuoroa, ennen kuin olen selittänyt asiani kokonaan. Hoitaja ymmärtää ja antaa haluamani ajan.
Joko olen ollut varaamassa aikaa liian aikaisin suomalaiseen tapaan tai sitten lääkärit eivät ole kirjanneet tietoja potilasrekisteriin, josta virkailijat voisivat tarkistaa, missä mennään. Terveysfirman ihmiset ovat aina kuitenkin ystävällisiä, aikataulutkin tuntuvat melko hyvin pitävän ja puhelinmuistutuspalvelu on kätevä. Kone soittaa minulle päivää ennen, että olen varannut ajan, muistuttaa, että tulen varttia ennen paikalle ja jollen aio tulla, minun pitäisi perua aikani.

Hammaslääkärissäkin pitäisi käydä tarkastuksessa. Jostain syystä ei huvita alkaa soitella... Mitenköhän paikalliset ovat kilpailuttaneet hoitofirmat ja vakuutukset? Obaman terveyspalvelu-uudistus avittanee kaiketi perushoidon saamista, mutta aikamoista vakuutusrumbaa se taitaa merkitä.


P.S. En halua, että Suomessa lähdetään julkisten terveyspalveluiden täysyksityistämiseen, sillä lopputuloksena voi olla se, että terveysfirmat alkavat valikoida asiakkaitaan. Sitä paitsi monet yksityiset asemat ovat tehokkaasti siellä Suomessa välttäneet veroja ujutettuaan rahansa veroparatiiseihin.

4 kommenttia:

  1. Huhhuh. Pistää miettimään mitä tapahtuu jos on valtimo auki ja rynnätään poliklinikalle... (Mutta kyllä Suomessakin osataan. Numeroni siirtoon AinaComilta Saunalahdelle vaadittiin kaksi kuukautta, seitsemän henkilökohtaista käyntiä myymälässä ja lukematon määrän puheluita.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Täällä näkyy muuten yllättävän paljon jalkavaivaisia. Jotkut voivat olla nuoria veteraaneja, taistelukentillä loukanneita. Mutta voisiko olla niin, että ihmiset eivät lähde hoidattamaan itseään, koska leikkaukset ovat kalliita ja vakuutukset niin ja näin? En tiedä.

      K

      Poista
  2. Heippa! Minä täällä taas muistelen omia Ameriikan kokemuksiani kymmenen vuoden takaa..

    Isäntäperheeni pyysi, että otan influenssarokotuksen, kun hoidin heidän lapsiaan. No, vakuutusyhtiöni ei sitä korvannut, mutta rokotuksen maksajaksi lupautuivat sekä omat vanhempani että isäntäperheen äidin vanhemmat (ja varmaan isäntäperhekin olisi ottanut osaa kustannuksiin). Soittelin sitten pariin vastaanottoon, mutta kukaan ei minua huolinut, koska vakuutusta ei ollut. Lopulta ainoa vaihtoehto oli soittaa flu shot hot lineen, johonkin valtakunnalliseen puhelinnumeroon, josta sain sitten toisen flu shot hot linen numeron, johon soitin ja selitin tilanteen ja jätin yhteystiedot (että rahaa olisi, mutta kukaan ei suostu piikkiä antaa siitä huolimatta). Myöhemmin sitten soitteli joku nurse takaisinpäin, että nyt ovat löytäneet minulle piikityspaikan. Se oli "New Hope Church", ihan kirkko siis, jossa kävin rokotuksen ottamassa - ilmaiseksi. Pyysivät minua valehtelemaan terveyskyselypaperiin, että minulla on jokin maksasairaus, niin saivat antaa rokotuksen ilmaiseksi. Että näin siellä Ameriikassa :)

    Viimeisellä Ameriikan viikolla alkoi armoton hammassärky. Onneksi vasta silloin, ja sain lykättyä juurihoitoa Suomeen asti. Minkähänlainen soppa siitä olisi syntynyt, jos olisin joutunut sitä järjestää Kaliforniassa.. Että jos on Suomessa välillä vaikeaa päästä lääkäriin, niin täällä pääsee sentään edes rahalla samantien. Tietysti toivottavaa olisi, että jokainen pääsisi samantien ilman rahaakin..

    Tällaisia muisteli illan pimetessä opiston kielikopin nuorempi R

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On sullakin ollut säätämistä vaihtariaikoina. - Me ei olla otettu flunssarokotteita, mutta eipä ole silti flunssia juurikaan ollut. Itse asiassa olemme sairastelleet paljon vähemmän kuin Suomessa.

      K

      Poista