Sain kutsun Daemen Collegeen kuuntelemaan suomalaisen professorin luentoa Suomen koulutusjärjestelmästä. Yli kaksituntinen tilaisuus oli kiinnostava, vaikkei sen anti yllättänyt minua. Sen sijaan tilaisuus tuki käsityksiäni suomalaisen ja yhdysvaltalaisen koulutusjärjestelmän keskeisistä eroavaisuuksista. Tein niistä taulukon jutun loppupuolelle.
Kehittyminen oppimistulosta tärkeämpi
Ennen varsinaista esiintyjää, professori Tiina Silanderia, puheenvuoron käytti Daemen Collegen opettajankoulutuslaitoksen apulaisdekaani Elizabeth Wright. Wright tiivisti yllättävän erinomaisella tavalla Suomen koulutusjärjestelmän ja myös kulttuurin parhaat puolet. Esiin nousivat mielestäni koulutuksen tasavertaisuus ja tehokkuus sekä kulttuurin ei-materialistisuus ja luonnonläheisyys. Wright on vieraillut Suomessa ja tehnyt yhteistyötä sekä Helsingin että Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tiina Silander on Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen johtaja. Hän on nyt kuukauden verran täällä Buffalossa. Hän on ehtinyt tutustua erilaisiin kouluihin ja täkäläiseen koulutusjärjestelmään. Silander esitteli lyhyesti Suomen koulutusjärjestelmän rakenteen ja keskittyi erityisesti opettajankoulutukseen. Hän korosti peruskoulun tasavertaisuutta ja opettajien autonomisuutta. Hän toi esiin myös opiskelijoiden arviointia, joka poikkeaa suuresti yhdysvaltaisesta systeemistä. Silander esitteli hyvin suomalaisen koulutuksen keskeisiä rakenteita ja ominaisuuksia.
Yleisönä oli opetusalan väkeä, joka vaikutti olevan hyvin yksimielinen siitä, että oppilaiden valtakunnallinen testaus Yhdysvalloissa ei toimi. Yksi yleisön edustaja totesi pitkälle standarisoidusta opetussuunnitelmasta testeineen, että se on "one size fits all" eli kaikkien pitäisi sopia yhteen muottiin. Siihen Silander totesi oivaltavasti, että "one size fits no-one" eli se muotti ei lopulta sovi kenellekään. Hän sai siitä ablodit.
Silanderille esitettiin useita kysymyksiä. Yksi nainen ihmetteli suomalaisen opettajan ammatin korkeaa arvostusta ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen sisäänpääsyprosenttia, joka on viime vuosina ollut alle neljän. Hänen mielestään myös Yhdysvalloissa opettajaksi haluavat pitäisi testata. Yksi mies ihmetteli, mitä sitten tapahtuu, jos hakija ei tule valituksi opettajankoulutukseen. Yhdysvalloissa sellaisesta hylkäyksestä alkaisi kolmas maailmansota.
Yksi kuulija oivalsi oikein, että Suomi on hyvin heterogeeninen, vauras ja pieni maa, jossa jossain määrin opetuksen järjestäminen ja opettaminen on helpompaa kuin monikulttuurisessa Yhdysvalloissa, jossa on paljon köyhyyttä ja nälkää näkeviä koululaisia, jotka eivät ole kotona oppineet tottelemaan aikuisia. Yksi mies kysyi, mikä Suomessa opettajaopiskelijoille on vaikeaa. Silander sanoi, että työskentely lasten vanhempien kanssa, mikä varmasti pitää paikkansa.
Silanderin mielestä Yhdysvalloissa kannattaisi keskittyä opettajankoulutuksen kehittämiseen sen sijaan, että paljon resursseja laitettaisiin suoraan kouluihin tarpeellisten muutosten aikaansaamiseksi. Hyvän koulutuksen saaneet opettajat ovat sitten omassa työssään niitä muutoksen tekijöitä.
Yhdysvaltain ja Suomen koulutusjärjestelmien erot
En tehnyt muistiinpanoja esiintyjien puheista, mutta muistinvaraisesti ja omiin käsityksiini pohjauten esitän alla joitakin keskeisiä eroja Suomen ja Yhdysvaltain koulutusjärjestelmien välillä:
Suomi
-
Koulutuksen tasa-arvoisuus tärkeä
-
Koulut
ovat samantasoisia ja opetuksen laatu tasaista
-
Yksityisiä kouluja erittäin vähän
-
Opettajilla
on korkea koulutus, myös lastentarhanopettajilla
-
Opettajan
ammattia arvostetaan ja opettajiin luotetaan
-
Opettajat
ovat autonomisia eikä heitä valvota
-
Opettajat
tekevät itse oppilailleen sopivia kokeita ja keskittyvät oppimisprosessin
arviointiin
-
Opettajat
saavat tietoa kunkin oppilaan kehityksestä havainnoimalla heitä
-
Ulkoilu
ja lämmin, terveellinen ruoka koulupäivän aikana ovat tärkeitä
-
Lapset
kävellen/pyörällä kouluun
-
Leikki
nähdään tärkeänä lapsen kehityksen kannalta
-
Opetustunteja
ala-asteella on viikossa parikymmentä
-
Oppilaat
oppivat
-
Opettajankoulutuslaitos
valitsee sopivimmat hakijat opettajankoulutukseen
-
Opettajankoulutukseen
hakijat testataan myös psykologisin testein
-
Opettajaksi
opiskelu on ilmaista
|
Yhdysvallat
-
Varakkailla mahdollisuus valita koulu
-
Koulujen
resurssit poikkeavat suuresti toisistaan
-
Yksityisiä kouluja paljon
-
Opettajilta
ei vaadita korkeaa akateemista koulutusta
-
Opettajiin
ei luoteta ja raha nähdään motivaationa opettajan työhön
-
Opettajia
valvotaan ja testataan, ja heillä on siksi kovat paineet
-
Oppilaat
testataan valtakunnallisin kokein, jotka mittaavat tulosta eivät prosessia
-
Valtakunnallisista
testeistä hyötyvät vain niitä tekevät yritykset, jotka saavat rahaa
-
Minuuttiaikataulu
ja halpa pikaruoka ovat tärkeitä (ei ulkoilua)
-
Lapset
menevät koulubussien kyydissä
-
Akateemisten
taitojen opettaminen jo 3-vuotiaille on tärkeää
-
Koulupäivät
on rakennettu pitkiksi, opetusta paljon
-
Oppimistulokset
heikkoja
-
Kaikki
halukkaat pääsevät opiskelemaan opettajaksi, ei testejä
-
Alalle
soveltumattomatkin pääsevät opiskelemaan
-
Opiskelijat
maksavat koulutuksesta
|
Terveisiä Suomeen!
Tilaisuuden jälkeen oli lyhyt vastaanotto cocktailtarjoiluineen, jolloin minulla oli mahdollisuus puhua Silanderin kanssa. Hän oli hyvin otettu yhdysvaltalaisten vieraanvaraisuudesta ja ihmisten ystävällisyydestä ja iloinen, että hän tarttui mahdollisuuteen tulla vierailijaksi Daemen Collegeen. Hän on saanut paljon uusia näkökulmia kotiinviemisiksi.
Kiitos, Tiina hienosta esityksestä! On hienoa, että monet suomalaiset maailmalla puhuvat tasavertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden puolesta ja voivat antaa esimerkkejä siitä, miten ne voivat käytännössä toteutua. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon! Olkaamme kiitollisia siitä, että meillä on ollut mahdollisuus opiskella ja saada hyvä koulutus; siihen ei kaikilla länsimaissakaan ole mahdollisuutta.
Lopuksi haluan laittaa tähän linkin Buffalossa työskentelevän/työskennelleen professorin, Jyrki Loiman, Mekaaninen arviointi pilaisi koulutusjärjestelmämme -artikkeliin , joka on julkaistu Helsingin Sanomissa. Hän kirjoittaa, että testaus tappaa luovuuden. Hänen mielestään tasokas opettajankoulutus ja opettajille annettava tuki heidän työssään on olennaista.
Linkkejä
Daemen College http://www.daemen.edu/Pages/default.aspx
Jyväskylän yliopisto https://www.jyu.fi/
Amerikkalaisen opettajan blogi Suomesta (englanniksi) http://www.taughtbyfinland.com/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti