torstai 1. elokuuta 2013

Temperamentteja kuokkimassa

Aina menen samaan lankaan eli tulkitsen liian kirjaimellisesti näennäiskutsuja. Näin se meni: Sain päiväkodin johtajalta vanhemmille osoitetun sähköpostin, jossa kerrottiin kesänaikaisista sijaisuuksista henkilökunnan koulutusjakson aikana. Myös vanhemmat olisivat tervetulleita piipahtamaan workshopeissa. Johtaja pitäisi huolen, että halukas pääsee osallistumaan kaikille häntä kiinnostaville tunneille. Ohessa oli koulutuspäivien ohjelma.
No, tietenkin minä sieltä bongasin ne päivät, jolloin pojat ovat hoidossa ja minä voisin oppia jotain uutta (nyt kun kerran olen opintoni saanut loppuun). Keskiviikkona näytti olevan temperamenttiasiaa ja jotain taidejuttua ja torstaina kasvatusgurujen esittelyä tms. Ilmoitin heti sähköpostitse, että olisin tulossa. Se kävisi kuulemma oikein mainiosti.

Olin keskiviikkona ajallaan paikalla. Päiväkodin talousnainen näytti minulle koulutustilan, koputti oveen ja selvästi keskeytimme jotain. Siellä oli menossa jokin laulusessio, ja minä tietenkin pyytelin anteeksi ja sanoin, etten halua keskeyttää mitään. Ystävällinen ohjaaja sanoi, että heillä on tullut aikataulumuutos ja jatkavat eilisiä henkilökohtaisia juttuja ja jospa voisin tulla hieman myöhemmin kello se ja se. Sopi tietenkin minulle.

Temperamenttinäytös

No, niin uusi yritys. Pääsin rinkiin mukaan istumaan, ja onneksi paikalle tuli myös yhden toisen hoitolapsen vanhempi. Ei ollutkaan enää niin hoopo olo. Tämä sessio käsitteli temperamentteja koleerinen, flegmaattinen, sangviininen ja melankolinen. Tämä näkemys temperamenteista on käytössä Steiner-pedagogiikassa, teosofiassa. Muita näkemyksiä ei käsitelty (esim. big five/NESTA).

Tässä lyhyet kuvaukset 4 temperamenteista:
- sangviininen (ekstrovertti): pirteä, kiinnostuu, unohtaa/ohittaa helposti asioita, kevät, keltainen
- koleerinen (ekstrovertti): nopea, protestoiva, helposti syyttää muita, kesä, punainen
- melankolinen (introvertti): tasainen, kärsii, uhri, ottaa rankasti, syksy, tumma
- flegmaattinen (introvertti): ei unohda, ei toimelias, harkitsee, keskittyy, talvi, sininen/vihreä

Kuulemma ihmisen vartalo voi kuvata myös temperamenttia, hmm. Temperamentti kuvaa lisäksi elämänvaiheita: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus. Mutta nämä temperamentit ovat vain työkalu aikuisten välisiin juttuihin, ei missään tapauksessa lasten luokitteluun, sanoi ohjaaja, joka pukeutui vuorotellen kuhunkin temperamenttiin ja esiintyi niiden olemuksen mukaisella tavalla.

Varsin viihdyttävä sessio, mutta itselle tuli kyllä monta kysymystä mieleen. Voitaneenko värejä ja temperamentteja tuolla tavoin yhdistää toisiinsa, kun väreillä on eri kulttuureissa eri merkityksiä? Miten voidaan kytkeä temperamentti vuodenaikoihin, kun sellaisia ei kaikkialla maapallolla selvärajaisesti ole? Miten temperamentin voi yhtäkkiä sanoa liittyvän myös ikään, jos kuitenkin ajatellaan temperamentin olevan varsin pysyvä? Kysyn vain. Toki löydän itsestäni noita temperamenttien piirteitä aikamoisena sekoituksena, mutta jos pitäisi valita yksi, mikähän olisin?

Vauvanhoitotaidetta

Lounaan jälkeen jäin vielä vähäksi aikaa katsomaan, mikäs se taidejuttu on. Se oli vauvanhoitotaidetta! Nuket käteen ja kapaloimaan. No, tämäpäs yllätys. Oli silti kiinnostava nähdä erilaisia kapalointityylejeä. Myös vaipanvaihdosta käytiin keskustelua. Yksi opettaja näytti, miten hän hoitaa tapahtuman hyödyntämällä tilaisuuden vuorovaikutusleikkiin. Samantyyppisiä loruja ja vauvahierontaa kuin Suomessakin näytti hän toteuttavan.

Session jälkeen kiitin tilaisuudesta olla mukana. Jäin miettimään, minkäköhän laskun talousnainen saa näistä tunneista minulle kehiteltyä. Hänhän jo lounaan aikaan ilmoitti, kun kysyin, voinko maksaan lounaan johonkin, että voin myöhemmin maksaa koko koulutustilaisuudesta. Sain parin päivän päästä laskun: 55 dollaria. No, onneksi ei enempää alle kolmesta tunnista. Periaatteessahan olisi ollut reilua, että talousnainen tai johtaja olisi kertonut minulle hinnan, kun olin ilmoittautumassa.

Eurytmiaa

Mutta onneksi jotain on mennyt nappiinkin. Olen päiväkodin sähköpostilistalla, jossa vanhemmat voivat ilmoitella ylimääräisistä leluista ja yhteisistä tapahtumista. Ilmoittauduin mukaan eurytmia-tunnille, koska halusin tietää, mistä siinä touhussa on kyse. Nyt tiedän.

Tilaisuudessa oli paikalla ohjaajan lisäksi yksi päiväkodin opettajista ja kaksi vanhempaa minun lisäkseni. Ohjaaja oli kovin ystävällinen, niin kuin kaikki ihmiset yleensä täällä. Hän halusi tietää, mitä sanat "minä" ja "sinä" ovat suomeksi, ja kohteliaasti harmitteli, ettei hänen tullut Suomessa käytyä, vaikka hän asui kymmenisen vuotta Saksassa ja Alankomaissa.

Itse sessio oli rauhallinen eikä juurikaan liikunnallinen. Sanoisin, että oli kyse enemmän hengellisestä rauhoittumisesta, hetkeen keskittymisestä ja jonkinlaisen yhteyden tuntemisesta luontoon, olla osana luonnon kiertokulkua ja elonkehää. Ohjaaja kertoi samalla runomaisia juttuja hyväntuulisena, milloin mentiin kasaan kuin talvi, milloin ojennettiin kädet ylös kuin nouseva kevät.

Oli ihan kiva käydä. Luulen, että tuollainen liikkuminen ja rentouttava puhe rauhoittaa lapsia ja vahvistaa itsentuntemusta myös suomalaisissa Steiner-kouluissa.

Täällä lisätietoa ja persoonallisuustestejä sekä suomeksi että englanniksi:
http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=temperamenttikasvatus
http://www.b-di.com/personality.html
http://www.tiede.fi/artikkeli/1070/persoonallisuus_tunnistatko_tyyppisi_ 
http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/millainen-on-temperamenttisi/
http://personality-testing.info/
https://www.ps-kustannus.fi/tunnistatemperamentit

Täällä eurytmiasta suomeksi:
http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=eurytmia
http://www.snellman-korkeakoulu.fi/opiskelu/koulutusohjelmat/eurytmian-opinnot-240-op

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti