Aina menen
samaan lankaan eli tulkitsen liian kirjaimellisesti näennäiskutsuja.
Näin se meni: Sain päiväkodin johtajalta vanhemmille osoitetun
sähköpostin, jossa kerrottiin kesänaikaisista sijaisuuksista
henkilökunnan koulutusjakson aikana. Myös vanhemmat olisivat
tervetulleita piipahtamaan workshopeissa. Johtaja pitäisi huolen, että
halukas pääsee osallistumaan kaikille häntä kiinnostaville tunneille.
Ohessa oli koulutuspäivien ohjelma.
No, tietenkin minä
sieltä bongasin ne päivät, jolloin pojat ovat hoidossa ja minä voisin
oppia jotain uutta (nyt kun kerran olen opintoni saanut loppuun). Keskiviikkona näytti olevan temperamenttiasiaa ja
jotain taidejuttua ja torstaina kasvatusgurujen esittelyä tms. Ilmoitin
heti sähköpostitse, että olisin tulossa. Se kävisi kuulemma oikein
mainiosti.
Olin keskiviikkona ajallaan paikalla.
Päiväkodin talousnainen näytti minulle koulutustilan, koputti oveen ja
selvästi keskeytimme jotain. Siellä oli menossa jokin laulusessio, ja
minä tietenkin pyytelin anteeksi ja sanoin, etten halua keskeyttää
mitään. Ystävällinen ohjaaja sanoi, että heillä on tullut
aikataulumuutos ja jatkavat eilisiä henkilökohtaisia juttuja ja jospa
voisin tulla hieman myöhemmin kello se ja se. Sopi tietenkin minulle.
Temperamenttinäytös
No,
niin uusi yritys. Pääsin rinkiin mukaan istumaan, ja onneksi paikalle
tuli myös yhden toisen hoitolapsen vanhempi. Ei ollutkaan enää niin
hoopo olo. Tämä sessio käsitteli temperamentteja koleerinen,
flegmaattinen, sangviininen ja melankolinen. Tämä näkemys
temperamenteista on käytössä Steiner-pedagogiikassa, teosofiassa. Muita
näkemyksiä ei käsitelty (esim. big five/NESTA).
Tässä lyhyet kuvaukset 4 temperamenteista:
- sangviininen (ekstrovertti): pirteä, kiinnostuu, unohtaa/ohittaa helposti asioita, kevät, keltainen
- koleerinen (ekstrovertti): nopea, protestoiva, helposti syyttää muita, kesä, punainen
- melankolinen (introvertti): tasainen, kärsii, uhri, ottaa rankasti, syksy, tumma
- flegmaattinen (introvertti): ei unohda, ei toimelias, harkitsee, keskittyy, talvi, sininen/vihreä
Kuulemma
ihmisen vartalo voi kuvata myös temperamenttia, hmm. Temperamentti
kuvaa lisäksi elämänvaiheita: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus.
Mutta nämä temperamentit ovat vain työkalu aikuisten välisiin juttuihin,
ei missään tapauksessa lasten luokitteluun, sanoi ohjaaja, joka
pukeutui vuorotellen kuhunkin temperamenttiin ja esiintyi niiden
olemuksen mukaisella tavalla.
Varsin viihdyttävä
sessio, mutta itselle tuli kyllä monta kysymystä mieleen. Voitaneenko
värejä ja temperamentteja tuolla tavoin yhdistää toisiinsa, kun väreillä
on eri kulttuureissa eri merkityksiä? Miten voidaan kytkeä
temperamentti vuodenaikoihin, kun sellaisia ei kaikkialla maapallolla
selvärajaisesti ole? Miten temperamentin voi yhtäkkiä sanoa liittyvän
myös ikään, jos kuitenkin ajatellaan temperamentin olevan varsin pysyvä?
Kysyn vain. Toki löydän itsestäni noita temperamenttien piirteitä
aikamoisena sekoituksena, mutta jos pitäisi valita yksi, mikähän olisin?
Vauvanhoitotaidetta
Lounaan
jälkeen jäin vielä vähäksi aikaa katsomaan, mikäs se taidejuttu on. Se
oli vauvanhoitotaidetta! Nuket käteen ja kapaloimaan. No, tämäpäs
yllätys. Oli silti kiinnostava nähdä erilaisia kapalointityylejeä. Myös
vaipanvaihdosta käytiin keskustelua. Yksi opettaja näytti, miten hän
hoitaa tapahtuman hyödyntämällä tilaisuuden vuorovaikutusleikkiin.
Samantyyppisiä loruja ja vauvahierontaa kuin Suomessakin näytti hän
toteuttavan.
Session jälkeen kiitin tilaisuudesta olla
mukana. Jäin miettimään, minkäköhän laskun talousnainen saa näistä
tunneista minulle kehiteltyä. Hänhän jo lounaan aikaan ilmoitti, kun
kysyin, voinko maksaan lounaan johonkin, että voin myöhemmin maksaa koko
koulutustilaisuudesta. Sain parin päivän päästä laskun: 55 dollaria.
No, onneksi ei enempää alle kolmesta tunnista. Periaatteessahan olisi
ollut reilua, että talousnainen tai johtaja olisi kertonut minulle
hinnan, kun olin ilmoittautumassa.
Eurytmiaa
Mutta
onneksi jotain on mennyt nappiinkin. Olen päiväkodin
sähköpostilistalla, jossa vanhemmat voivat ilmoitella ylimääräisistä
leluista ja yhteisistä tapahtumista. Ilmoittauduin mukaan
eurytmia-tunnille, koska halusin tietää, mistä siinä touhussa on kyse.
Nyt tiedän.
Tilaisuudessa oli paikalla ohjaajan lisäksi
yksi päiväkodin opettajista ja kaksi vanhempaa minun lisäkseni. Ohjaaja
oli kovin ystävällinen, niin kuin kaikki ihmiset yleensä täällä. Hän
halusi tietää, mitä sanat "minä" ja "sinä" ovat suomeksi, ja
kohteliaasti harmitteli, ettei hänen tullut Suomessa käytyä, vaikka hän
asui kymmenisen vuotta Saksassa ja Alankomaissa.
Itse
sessio oli rauhallinen eikä juurikaan liikunnallinen. Sanoisin, että oli
kyse enemmän hengellisestä rauhoittumisesta, hetkeen keskittymisestä ja
jonkinlaisen yhteyden tuntemisesta luontoon, olla osana luonnon
kiertokulkua ja elonkehää. Ohjaaja kertoi samalla runomaisia juttuja
hyväntuulisena, milloin mentiin kasaan kuin talvi, milloin ojennettiin
kädet ylös kuin nouseva kevät.
Oli ihan kiva käydä. Luulen, että tuollainen liikkuminen ja rentouttava puhe rauhoittaa lapsia ja vahvistaa itsentuntemusta myös suomalaisissa Steiner-kouluissa.
Täällä lisätietoa ja persoonallisuustestejä sekä suomeksi että englanniksi:
http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=temperamenttikasvatus
http://www.b-di.com/personality.html
http://www.tiede.fi/artikkeli/1070/persoonallisuus_tunnistatko_tyyppisi_
http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/millainen-on-temperamenttisi/
http://personality-testing.info/
https://www.ps-kustannus.fi/tunnistatemperamentit
Täällä eurytmiasta suomeksi:
http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=eurytmia
http://www.snellman-korkeakoulu.fi/opiskelu/koulutusohjelmat/eurytmian-opinnot-240-op
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti